ဟုတ္ကဲ့ ကၽြန္မ ဘေလာဂ့္ မေရးတာလည္း နည္းနည္းၾကာခဲ့ပါျပီ။ တစ္ကယ္ပါ.. အရင္အလုပ္မွာတုန္းက ကိုယ္က လူၾကီး (လူေကာင္ၾကီးတာ မဟုတ္ပါ..) ဆိုေတာ့ ကၽြန္မလူလည္က်ျပီး ေအာက္ကကေလးေတြကို အလုပ္ေတြခိုင္း၊ ကိုယ္က လုပ္ခ်င္ရာလုပ္နဲ႔ ေတာ္ေတာ္ ဟုတ္ေနေတာ့ ဘေလာဂ့္လည္း ေရးႏိုင္တယ္၊ ဂ်ီေတာ့ လာေျပာၾကရင္လည္း reply ေတာ့ ျပန္ႏိုင္ေသးတဲ့ အေျခအေနေလးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သိတယ္မလား၊ လူၾကီးဆိုေတာ့ ေခါင္းခံရတာလည္း မ်ားတယ္ေလ။ အဲဒီေတာ့ ေခါင္းမခံခ်င္တာနဲ႔ ကိုယ့္အထက္မွာ တစ္ေယာက္ေလာက္ ရွိမယ့္ေနရာကို ေျပာင္းလိုက္ေတာ ခုေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို အလုပ္မ်ားတာမွ ေခါင္းကို မေဖာ္ႏိုင္တာပါရွင္။ အလုပ္သစ္ကို စစ၀င္ခ်င္းပဲ Thingyan Promotion Plan ေတြ၊ Myanmar ICT Exhibition 2008 အတြက္ ျပင္ဆင္ေနရတဲ့ ကာလနဲ႔ တိုးသြားေတာ့ အသစ္ရယ္လို႔ဆိုျပီး ခပ္ေအးေအး ေနလိုက္ရတာ ပထမဆံုး တစ္ရက္ပဲ ရွိမယ္ထင္ပါရဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဘေလာဂ့္ မေရးျဖစ္တာပါ။ သူမ်ားေတြကလည္း ေမးလွျပီ၊ လာလည္သူေတြကိုလည္း ဘာမွ ဖတ္စရာ အသစ္မေပးႏိုင္တာ အားနာလွျပီ။ ဒါနဲ႔ ဒီေန႔ေတာ့ ရွိတဲ့ အခ်ိန္ေလးကို ျဖစ္ညွစ္ထုတ္ျပီး ပိုစ့္အသစ္ေလးတစ္ခု တင္မယ္လို႔ ရည္ရြယ္တုန္း mood က၀င္မလာေသးဘူးရွင္။ အဲဒါနဲ႔ မမခြန္ျမလိႈင္ တစ္ခါတုန္းက ေမးဖူးတဲ့ Brand Executive တစ္ေယာက္ ဘာေတြ လုပ္ရလဲ၊ ဘယ္လို တာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ရလဲ ဆိုတာကို ေျပာျပဖို႔ စိတ္ကူးမိပါတယ္။
တစ္ကယ္ေတာ့ Brand Executive တစ္ေယာက္ရဲ့ တာ၀န္ဟာ ေသးပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ Flow Chart အတိုင္းသာ ဆိုရင္ သူ႔အထက္မွာ မန္ေနဂ်ာ ရွိေသးတဲ့ အတြက္ေၾကာင္း့ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္မ အရင္အလုပ္မွာကေတာ့ Manager သာ မျဖစ္ေသးတာ၊ ကိုယ့္အထက္မွာ CEO ကလြဲရင္ ဘယ္သူမွ မရွိဘူးေလ။ Department Head ကလည္း ကိုယ္ပဲဆိုေတာ့ ရာထူးငယ္ေပမယ့္ တာ၀န္ေတြ အကုန္လံုးကို ထမ္းေဆာင္ရတဲ့ အတြက္ ဒီပိုစ့္ဟာ Brand Executive ရဲ့ Duty and Responsibilities အတြက္ မရည္ရြယ္ပဲ Brand တစ္ခုကို ေပါက္ေအာင္ Handle လုပ္ရတဲ့ သူတစ္ေယာက္ရဲ့ တာ၀န္ေတြလို႔ပဲ ေျပာလိုက္ပါရေစရွင္။
ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ကၽြန္မတို႔ဆီမွာ ဒီလိုတာ၀န္ေတြ ထမ္းေဆာင္ရတဲ့သူေတြကို Brand Manager (or) Product Manager လို႔ ရာထူးအမည္ ေခၚတာေပါ့ေနာ္။ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု ေပါက္ ဖို႔၊ ေစ်းကြက္မွာ နာမည္ရဖို႔၊ customer value တစ္ခုကို ရေစဖို႔ စတဲ့ ကိစၥရပ္ မွန္သမွ်အတြက္ တာ၀န္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ Merchandising (ကုန္ပစၥည္းမ်ား မွာယူတင္သြင္းျခင္း)၊ Marketing (ေစ်းကြက္ထိုးေဖာက္ျခင္း)၊ Advertising and Promotion (ေၾကာ္ျငာျခင္း ႏွင့္ အေရာင္းျမွင့္တင္ျခင္း) Branding (Brand တစ္ခုတည္ေဆာက္ျခင္း) စတာေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့ strategy ေတြ ခ်မွတ္ျပီး၊ တာ၀န္ခြဲေ၀ လုပ္ေဆာင္ေစရပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ Brand ကို တည္ေဆာက္ၾကတာ နည္းၾကပါတယ္။ A21 တို႔လို၊ Mikko တို႔လို၊ Alpine တို႔လို consumer goods ေတြကေတာ့ တည္ေဆာက္ရတာ လြယ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ သူတို႔က စားသံုးသူေတြရဲ့ အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မဟုတ္လား။ ဒီလိုမ်ိဳး Products ေတြကို ေၾကာ္ျငာအား ေကာင္းေကာင္းနဲ႔၊ တစ္ကယ္လည္း အရည္အေသြးရွိတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုဆိုရင္ အခ်ိန္တိုတိုအတြင္းမွာ ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ရဲ့ ကုန္ပစၥည္းလိုမ်ိဳး အလွကုန္ေတြကေတာ့ ေဖာက္ရတာ ခက္တဲ့ အမ်ိဳးအစားထဲမွာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ေျပာစရာေတာ့ ရွိပါတယ္ ကမၻာမွာ နာမည္ၾကီးျပီးသား Brand တစ္ခုကို မွာယူတင္သြင္း ရက္နဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ေပါက္ဖို႔ ခက္တယ္လို႔ ေျပာရပါသလဲေပါ့။ ဟုတ္ပါတယ္.. ကမၻာမွာေတာ့ နာမည္ၾကီးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ နည္မည္ မၾကီးႏိုင္ပါဘူး။ အဓိက ကေစ်းၾကီးလို႔ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ နဲ႔ဆိုရင္ Foreign Branded Products ေတြကို ၀ယ္ယူသံုးစြဲၾကတဲ့ သူေတြ ေတာ္ေတာ္ေလး နည္းပါေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေစ်းႏႈန္းသင့္ျပီး ကြာလတီေကာင္းတဲ့ product မ်ိဳးက ေၾကာ္ျငာလည္း လိုက္ႏိုင္မယ္၊ promotion လည္း လုပ္ႏုိင္မယ္၊ celebrities ေတြကိုလည္း sponsor ေကာင္းေကာင္း ေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္ နာမည္ၾကီးႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ မင္းသမီး မင္းသားေတြ သံုးတယ္ဆိုရင္ နာမည္ ၾကီးတာ မ်ားပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အေပၚမွာ ေျပာခဲ့တာေတြကို မွန္ကန္တဲ့ အခ်ိန္မွာ သင့္ေတာ္တဲ့ နာမည္ တစ္ခုကို ရေစဖို႔ Brand ကိုင္တဲ့ သူတစ္ေယာက္မွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္။ စစခ်င္း Merchandising အေၾကာင္းကေန စေျပာပါ့မယ္။ ပစၥည္းတစ္ခကိုု ဘယ္အခ်ိန္မွာ Launch လုပ္မယ္၊ ဘယ္လိုရာသီမ်ိဳးမွာ ေတာ့ ေရာင္းေကာင္းႏိုင္တယ္၊ ဘယ္လိုရာသီကေတာ့ ေရာင္းအားနည္းႏိုင္တဲ့ အတြက္ sales promotion ေတြ လုပ္ရမယ္၊ အဲလို လုပ္ဖို႔ အတြက္ ကိုယ့္ဆီမွာ stock အလံုအေလာက္လည္း ရွိေအာင္၊ ပံုေနတာမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ရေအာင္ ပစၥည္းေတြကို ေသခ်ာ စနစ္တစ္က် တြက္ခ်က္ မွာယူတင္သြင္းရတာကို Merchandising လုပ္တယ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ Basic Stock, Safety Stock, Expected Average daily Sales စတာေတြကို လအလိုက္တြက္ခ်က္ျပီး မွာယူတင္သြင္းရပါတယ္။ ဥပမာ.. ကိုယ္က တြက္ခ်က္ျပီး ေလးလစာ မွာလိုက္ရင္ ေလးလကုန္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ကိုယ္မွာထားတဲ့ stock က၊ ကိုယ္ထင္သေလာက္ ေရာင္းရျပီး ကိုယ္တြက္ထားတဲ့ လက္က်န္အတိုင္းသာ ရွိေနရင္ ဒါ Merchandising ေတာ္လို႔ေပါ့ေနာ္။
ေနာက္တစ္ခုက Marketing..... အင္း က်န္တာေတြကို ေနာက္မွ ဆက္ေရးမယ္။ ဖတ္တဲ့သူေတြ ဆန္႔တစ္ငံ့ငံ့ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ထားတာ.. ဟဲဟဲ
အပိုင္း (၂)ကို ေမွ်ာ္ေနေနာ္....
No comments:
Post a Comment